Szanowni Rolnicy
Informuję, że weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 2023r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2023r. poz. 1350), które regulują mechanizm powoływania i działania komisji ds. szacowania szkód powstałych w wyniku suszy.
Podstawą oszacowania szkód spowodowanych przez suszę w gospodarstwie rolnym jest złożenie przez poszkodowanego producenta rolnego wniosku za pośrednictwem aplikacji „zgłoś suszę rolniczą”. Złożenie ww. wniosku jest konieczne do uzyskania w późniejszym czasie protokołu lub kalkulacji strat wygenerowanych automatycznie przez aplikację.
Link do aplikacji:
https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign
Zgodnie z rozporządzeniem rolnik może również zwrócić się o dodatkowe szacowanie szkód przez komisję gminną. Komisja może dokonać szacowania szkód wyłącznie w uprawach do czasu ich zbioru. Wniosek o szacowanie szkód można złożyć w Urzędzie Miasta i Gminy Jadów, ul. Jana Pawła II 17, 05-280 Jadów. Z prac komisji sporządzony będzie raport oszacowania szkód (przekazywany do Wojewody), a nie protokoły przekazywane producentom rolnym.
Zaznaczyć należy, że szacowanie przeprowadzone przez komisję gminną w terenie jest uzupełnieniem szacunku dokonanego przez aplikację. Wniosek złożony o oszacowanie szkód tylko przez komisję gminną, nie pozwoli na otrzymanie wsparcia – musi być zgłoszenie w aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”. Natomiast jeśli rolnik nie zgłosi wniosku do gminy, a złoży wniosek w aplikacji otrzyma protokół oszacowania lub kalkulację oszacowania.