Treść strony -
Pomoc społeczna
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Podstawowym aktem prawnym jest ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Komu przysługuje prawo do pomocy społecznej?
Prawo do pomocy społecznej przysługuje osobom i rodzinom, które znajdują się w trudnej dla nich sytuacji życiowej, w szczególności z powodu:
- ubóstwa,
- sieroctwa,
- bezdomności,
- bezrobocia,
- niepełnosprawności,
- długotrwałej lub ciężkiej choroby,
- przemocy w rodzinie,
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
- bezradności w sprawach opiekuńczo - wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,
- trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- alkoholizmu lub narkomanii,
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej,
- klęski żywiołowej lub ekologicznej,
- lub innych okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy społecznej.
Komu przysługuje prawo do świadczeń pieniężnych?
- osobie samotnie gospodarującej, której dochód nie przekracza kwoty 776,00 zł.
- osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty 600,00 zł.
- rodzinie, której dochód nie przekracza sumy kwot kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.
Co to jest dochód?
Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, pomniejszoną o miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne. Do dochodu nie wlicza się alimentów świadczonych przez osobę ubiegającą się o pomoc, jednorazowych świadczeń socjalnych oraz świadczeń w naturze.
W pomocy społecznej przez rodzinę rozumie się osoby spokrewnione i niespokrewnione, pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące.
Jak wygląda postępowanie w sprawach pomocy społecznej
Tryb postępowania określają przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego i ustawy o pomocy społecznej. Postępowanie w sprawie świadczeń pomocy społecznej wszczynane jest na wniosek osoby zainteresowanej, bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego, jak również na wniosek instytucji i z urzędu. Podstawą udzielenia pomocy jest rodzinny wywiad środowiskowy, przeprowadzany przez pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się o pomoc w ciągu 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. Jest to element niezbędny. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego i zgromadzonych w sprawie dokumentów potwierdzających sytuację osoby lub rodziny, pracownik socjalny dokonuje analizy i oceny sytuacji i ustala plan działania. Następnie wydawana jest decyzja administracyjna w formie pisemnej.
Wymagane dokumenty
Osoby i rodziny ubiegające się o pomoc z Ośrodka Pomocy Społecznej są zobowiązane do udokumentowania swojej sytuacji. Wiąże się to z koniecznością dostarczenia przez osoby ubiegające się o pomoc zaświadczeń, oświadczeń oraz innych niezbędnych dokumentów. Każda sprawa traktowana jest indywidualnie, szczegółowych informacji udziela właściwy pracownik socjalny w trakcie zgłaszania się o pomoc lub w trakcie przeprowadzania wywiadu środowiskowego.
Kiedy zasiłek może nie zostać przyznany?
- jeśli dochód osoby ubiegającej się o pomoc jest wyższy od wynikającego z ustawy o pomocy społecznej kryterium dochodowe lub nie zachodzą szczególne okoliczności do przyznania pomocy,
- jeśli zachodzi dysproporcja między zdeklarowanymi dochodami a sytuacją majątkową rodziny,
- jeśli nie zostaną złożone wszystkie dokumenty potwierdzające osiągane dochody, sytuację rodziny,
- jeśli ubiegający się o pomoc nie współpracują z pracownikiem socjalnym w zakresie wykorzystania własnych zasobów, możliwości i uprawnień,
- jeśli pracownik socjalny stwierdzi np. marnotrawstwo pieniędzy, alkoholizm, uchylanie się pod pracy itp.
Odwołanie się od decyzji
Decyzję dotyczącą udzielenia pomocy podejmuje i podpisuje Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej. Jeśli osoba zainteresowana nie zgadza się z treścią decyzji, przysługuje jej prawo odwołania, które składa się w ciągu 14 dni od daty odebrania decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współdziałania z ośrodkiem pomocy społecznej w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.
Osoby i rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej są obowiązane niezwłocznie poinformować organ, który przyznał świadczenie, o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej, dochodowej i majątkowej, która wiąże się z podstawą do przyznania świadczeń.
- autor: Ewa Król, data: 2021-05-27
Ważne strony
- Wybory
- Raport podsumowujący kadencję 2019-2023
- WAŻNE
- Psy do adopcji
- Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
- Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Warszawie
- WCR Warszawa-Praga
- Gospodarka odpadami komunalnymi
- Sanktuarium Świętego Krzyża w Jadowie
- RODO w gminie
- Targowisko Jadów
- SOŁECTWA
- LGD Równiny Wołomińskiej
- Uchodźcy / Informacje / Біженці / Інформація
Dane kontaktowe
-
Urząd Gminy
Jadów -
ul. Jana Pawła II 17, 05-280 Jadów
tel. 25 675 40 44 fax: 25 675-43-84
e-mail: gmina@jadow.az.pl -
Poniedziałek 8:00-16:00
Wtorek 8:00-16:00
Środa 8:00-18:00
Czwartek 8:00-16:00
Piątek 8:00-14:00