Treść strony -
Kierowanie do domu pomocy społecznej
Do domu pomocy społecznej kieruje się osoby, które nie mogą na co dzień samodzielnie funkcjonować i wymagają całodobowej opieki z powodu wieku, choroby, niepełnosprawności. Umieszczenie w domu pomocy społecznej poprzedzone jest wnikliwą analizą, co do możliwości zapewnienie niezbędnej pomocy w środowisku – przez członków rodziny oraz GOPS w formie usług opiekuńczych świadczonych w miejscu zamieszkania.
Procedura kierowania do dps
Postępowanie w sprawie skierowania do domu pomocy społecznej wszczyna się na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego lub opiekuna, bądź z urzędu w sytuacji przewidzianej przepisami.
Dokumentację kompletuje ośrodek pomocy społecznej, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o miejsce w domu pomocy społecznej, a następnie wydaje decyzję o skierowaniu do konkretnej placówki państwowej. Całość dokumentacji przekazywana jest do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie celem wydania stosownej decyzji o umieszczeniu.
Ze względu na rodzaj choroby oraz wiek domy pomocy dzielą się na następujące typy
- dla osób w podeszłym wieku
- dla osób przewlekle somatycznie chorych
- dla osób przewlekle psychicznie chorych
- dla osób dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie
- dla osób dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie
- dla osób niepełnosprawnych fizycznie
- dla osób uzależnionych od alkoholu.
Termin i zasady załatwiania spraw reguluje kodeks postępowania administracyjnego.
Wymagane dokumenty
- wniosek o umieszczenie w domu pomocy społecznej,
- zaświadczenie lekarza internisty o stanie zdrowia osoby ubiegającej się o miejsce w DPS,
- zaświadczenie innych lekarzy specjalistów, o ile lekarz pierwszego kontaktu uzna to za konieczne (psychiatry, psychologa),
- pisemna zgoda wnioskodawcy na umieszczenie w DPS,
- rodzinny wywiad środowiskowy przeprowadzony przez pracownika socjalnego w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o umieszczenie w DPS, wraz z niezbędnymi dokumentami dot. dochodów, sytuacji rodzinnej itp.
W przypadku umieszczania osób ubezwłasnowolnionych
- postanowienie sądu o ubezwłasnowolnieniu,
- postanowienie sądu o ustanowieniu opiekuna lub kuratora,
- postanowienie sądu zezwalające opiekunowi na umieszczenie osoby ubezwłasnowolnionej w domu pomocy społecznej.
Wszystkie niezbędne druki dostępne w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jadowie.
Odpłatność
Pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania mieszkańca w danym domu, ustalonego zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.
Opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wnoszą:
- mieszkaniec DPS, jednak nie więcej niż 70% swojego dochodu,
- małżonek, zstępni (dorosłe dzieci) przed wstępnymi (rodzice) pod warunkiem, że:
- w przypadku osoby samotnie gospodarującej, jeżeli jej dochód jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, jednak kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% tego kryterium,
- w przypadku osoby w rodzinie, jeżeli posiadany dochód na osobę jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, z tym że kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie,
- gmina, z której osoba została skierowana do DPS w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w DPS, a opłatami wnoszonymi przez osoby zobowiązane.
Obowiązek ponoszenia opłaty w przypadku skierowania członka rodziny do domu pomocy społecznej spoczywa w pierwszej kolejności na wskazanych w przepisach krewnych, przed gminą. Opłaty te mogą wnosić także osoby wyżej nie wymienione (na podstawie odrębnej umowy).
W przypadku, gdy osoba bezwzględnie wymagająca pomocy lub jej przedstawiciel ustawowy nie wyrażają zgody na umieszczenie w domu pomocy społecznej lub po umieszczeniu wycofają swoją zgodę, ośrodek lub dom pomocy społecznej są obowiązane do zawiadomienia o tym właściwego sądu, a jeżeli osoba taka nie ma przedstawiciela ustawowego lub opiekuna – zawiadamia się prokuratora.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej
- autor: Ewa Król, data: 2021-05-27
Ważne strony
- Wybory
- Raport podsumowujący kadencję 2019-2023
- WAŻNE
- Psy do adopcji
- Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
- Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Warszawie
- WCR Warszawa-Praga
- Gospodarka odpadami komunalnymi
- Sanktuarium Świętego Krzyża w Jadowie
- RODO w gminie
- Targowisko Jadów
- SOŁECTWA
- LGD Równiny Wołomińskiej
- Uchodźcy / Informacje / Біженці / Інформація
Dane kontaktowe
-
Urząd Gminy
Jadów -
ul. Jana Pawła II 17, 05-280 Jadów
tel. 25 675 40 44 fax: 25 675-43-84
e-mail: gmina@jadow.az.pl -
Poniedziałek 8:00-16:00
Wtorek 8:00-16:00
Środa 8:00-18:00
Czwartek 8:00-16:00
Piątek 8:00-14:00